Ahad, 22 Mei 2011

Semut

"Jadilah seperti resminya padi. semakin berisi makin tunduk kebumi. makin berilmu makin merendah diri."

Pepatah yang selalu kita dengar. Moral value yang cukup-cukup tinggi untuk dihayati dan diamalkan oleh umat manusia. Seorang insan yang bersikap tawadhu', ditambah pula dengan berilmu, amat dihormati tanpa perlu menagih. Contoh tauladan terbaik yang boleh dijadikan benchmark kita adalah Rasulullah sendiri.

"Sesungguhnya telah ada pada (diri) Rasulullah itu suri teladan yang baik bagimu (yaitu) bagi orang yang mengharap (rahmat) Allah dan (kedatangan) hari kiamat dan dia banyak menyebut Allah." (Al-Ahzab 33:21)

Tapi itu resminya padi. Bagaimana pula kalau resminya semut? Semut yang selalu menganggu kehidupan kita. Antara binatang yang paling banyak kita bunuh. Sedar atau tak, semut-semut yang selalu kita bunuh ini mengandungi hikmah yang sangat banyak.


Semut-semut ini boleh dibandingkan dengan sebuah bandar yang hanya boleh dibina oleh kumpulan-kumpulan manusia yang sangat ramai. Sememangnya manusia sangat menginginkan peraturan, panduan atau undang-undang untuk menjamin keamanan dan keselamatan bandar. Satu fakta mengenai bandar moden ini adalah individualism. Setiap individu memiliki visi dan misi yang tersendiri dan hampir semua meletakkan cita-cita di paling hadapan. Kepentingan sosial diletakkan di belakang.

Cuba kita telusuri sebuah bandar yang mantap. Bayangkan beribu-ribu penduduk hidup di dalam bandar itu. Tetapi tidak seorang pun yang ambil kisah kepentingan diri. Di dalam bandar itu, mereka meletakkan kepetingan sosial dan orang lain melebihi segalanya. Bayangkan masing-masing bekerja keras dgn sanggup berkorban apa saja. Dan saling bekerja dalam keadaan aman, tanpa perselisihan faham dan pergaduhan.

Akan tetapi, masyarakat seperti itu adalah mustahil bagi manusia kerana terlalu sempurna. Tapi masyarakat yang ideal seperti itu dan lama wujud di muka bumi ini. Sejak dari zaman Nabi Sulaiman, kita pun tahu kisahnya. Dan yang kagumnya, masyarakat ini ada di mana saja di bumi ni.

Semut ini hidup dalam koloni beratus bahkan beribu dan boleh mencecah juta individu. Setiap satu dalam koloni itu memainkan peranan mereka pada tahap 100%. Tiada yang bermasalah dalam posisi atau kerja mereka. Yang terutama adalah survival koloni tersebut. Tiap satu akan menyerahkan nyawa kalau terpaksa. Mustahil nak jumpa semut lapar dan semut yang tersesat. Benda ini terjadi sebab terjalinnya kerjasama yang mantap, harmoni dan perkongsian antara mereka. Kadang-kadang satu titik air pun dishare. Makanan dikumpulkan lalu disimpan dalam sarang untuk dikongsi. Dalam semut tiada sikap pentingkan diri. Tiada yang bersendirian. Masing-masing adalah satu bahagian dari sebuah organisasi raksasa. Dengan semut-semut ini punya kehidupan sosial dan organisasi sosial, ia mengalahkan manusia dan semut ini sememangnya pembuktian sebenar kehebatan, kekuasaan Allah dalam menciptakan makhluk.

Sekarang, cuba kita ambil kita beberapa spesis semut, dan sama-sama kita tengok dan kaji keajaiban semut-semut ini, keajaiban ciptaan Allah yang disumbat dalam makhluk kecil ini. 

Sumber : http://alwaan-muslim.blogspot.com/

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...