Rabu, 26 Oktober 2011

[ Pengajian Ittihad - Fiqh Mu'amalat ]

Ilmu Agama mempunyai 3pokok; Tauhid,Fiqh dan Ihsan
Pangkal seluruh ajaran Rasul adalah Tauhid.Sejarah Nabi, Rasul sendiri menjadi rasul pada umur 40tahun dan lebih dari 10 tahun menyampaikan tentang tauhid. Tauhid lawannya syirik(musyrik). 
Rukun iman adalah pokok-pokok keyakinan.
Fiqh diambil dari kata faham tentang amal-amal/amal ibadah. 
Rukun Islam adalah perbuatan(amal). 

Fiqh dibagi pula menjadi 4
  1. Yang pertama fiqh ibadah. Yang dibahaskan bagian-bagian apa yang harus dilakukan manusia dalam rangka beribadah dalam kata abdi,iaitu hamba. Sesuatu yang xdapat difikirkan manusia kecuali datang dari Rasul atau Allah. "Solatlah kau seolah aku solat. Riwayat nabi juga menjelaskan waktu masuk solat. Untuk Haji, "Ambilah dari aku manasik kamu". Zakat xsemua yang dizakatkan. Puasa suatu ibadah yang tontonnya dari Rasul. Tak bisa solat tanpa bersuci dan xbersuci tanpa alat bersuci(air dll)
  2. Kedua Fiqh muamalat, fiqh tentang aturan berniaga/ekonomi/berjual beli). Masalah muamalat ini berkembang seiring dengan kemajuan. Terdapat rukun dan syarat-syarat. Dimana penjual harus pemilik dari benda itu. Contoh perkembangan sekarang adalah ke supermarket, cashier bukan pemilik tapi adalah wakil kepada peilik dan seterusnya tiada akad jual beli tapi ada persetujuan atas kecocokan harga dari pembeli dan wakil penjual(cashier). Perlu jelas rukun jual beli adalah penjual, pembeli, benda yang hendak dijual, harga dan persetujuan yang mesti di ucapkan atau sama-sama rela. Benda yang hendak dijual juga hendaklah bermanfaat kepada pembeli. Contoh buah rambutan hanya bisa dijual bila sudah menguning manakala buah manga bisa dijual waktu muda atau tua(masak) kerana keduanya sama-sama memberi manfaat. Balik kepada persoalan supermarket/swalayan; rela sama rela, xbercakap, prinsip jual beli mesti megikut rukun. Apakah mesti diucapkan? Contohnya tukang pesta, berapa banyak barang yang perlu diucapkan. Soal hutang piutang perlu ada seorang berhutang dan memberi hutang. Soal wakaf, bila sudah diwakafkan bermaksud berhenti bermaksud berhenti dari milik manusia dan seterusnya menjadi milik Allah. Seorang yang mewakafkan masjid, siapa pemiliknya? Allah. Walaupun si pewakaf bisa memilih nazir untuk mengurus atau mengawas harta wakaf tersebut. Pinjam meminjam berbeza dengan hutang piutang Hutang, hendaklah dikembalikan benda yang sama nilai seperti yang kita hutang dan bukan barang yang kita hutang itu. Pinjam, adalah mengambil manfaat benda itu. Contoh; pensil, pen, menurut ‘urf xmengapa. Contoh lagi pinjam sepeda, ban jadi haus, atau pinjam api rokok, semuanya mempunyai batas menurut ‘urf. Mudorobah, pemilik modal memberi modal kepada orang yang pandai bekerja dan boleh dibagi keuntungannya. Muamalat itu sangat-sangat luas, berkembang dan tidak tetap.
  3. Ketiga adalah munakahat. Hubungan manusia-manusia dari sudut menikah, bagaimana menikah, bagimana sah menikah da nada rukun-rukun nikah; wali, saksi, suami, isteri dan ijab Kabul. Dari nikah ke Idah(masa tunggu boleh nikah dengan lelaki lain atau rujuk tanpa nikah) dan rujuk itu sendiri dalam munakahat.  Masuk juga dalam munakahat adalah nafkah dan hadonah. Isteri juga bisa bayar suami agar diceraikan,khuluq iaitu tebus talak.
  4. Yang ke-4, jinayah, hal-hal yang menyangkut ketatanegaraan dan juga hukuman-hukuman yang diberikan pada pelaku kejahatan. Contoh: Apa hokum bagi mereka yang mencuri; dipotong setelah diadili, jumlah hasil curi yang jatuh hokum tangan dipotong ada jumlah minimal, ada batas-batas tertentu. Contoh: curi ayam adakah dipotong? Tentunya tidak kerana tidak mencapai batas. Sebagai orang Islam yang tidak suka hukum ini sama dengan tidak suka hokum Allah. Kadang orang yang tidak mahu hukum Allah ini adalah orang Islam. Siapa yang takut dilaksanakan hukum potong tangan tentunya pencuri atau yang ada keinginannya mencuri. Padahal hukum ini langsung Tuhan yang turunkan.
Firman Allah “Laki-laki yang mencuri dan perempuan yang mencuri, potonglah tangan keduanya (sebagai) pembalasan bagi apa yang mereka kerjakan dan sebagai siksaan dari Allah. Dan Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana. Maka barang siapa bertobat (di antara pencuri-pencuri itu) sesudah melakukan kejahatan itu dan memperbaiki diri, maka sesungguhnya Allah menerima tobatnya. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang” [QS. Al-Maaidah : 38-39]
Sabda Rasul “ sesungguhnya binasa umat-umat sebelum kamu kerana apabila mencuri orang-orang mulia mereka biarkan….”
Dalam Islam, hukuman tidak pilih bulu. Malah ada riwayat mengatakan bahawa nabi bersumpah jika Fatimah mencuri Nabi tetap akan melaksanakan hukuman memotong kanan walau sayang nabi terhadap Fatimah.
Orang berkata banyak kali nanti yang akan putus tangan. Tapi fikirkanlah bila satu dilaksanakan pasti beribu-ribu tidak berani.Setelah dipotong diobati bukan dibiarkan mati berdarah. Cuba dihitung persentase orang yang bertaubat sama orang yang lebih pandai setelah keluar penjara. Paling tinggi yang taubat bisa-bisa aja 10%. Pengajian ada dipenjara tapi ramai yang tidak ikut serta. Yang diluar penjara pun pengajian tidak tentu pergi. Jinayat juga meliputi siapa yang bisa jadi kepala Negara, bagaimana cara mengangkat kepala Negara(Imamul Azom). Kepala keluarga ada tanggungjawab lain iaitu wali hakim.

Hukum Fiqh mencakup semua bagian untuk manusia. Islam tidak sekuler dan tidak memisahkan Negara dan Agama. Bagi yang mencari fiqh bagian warisan ada dimuamalat dan munakahat. Kalo solat ada perintah solat dan bagaimana solat diserahkan kepada Nabi untuk menjelaskannya. Waktu solat ada dalam Quran? Warisan disebutkan dalam Quran. Selengkapnya dalam surah An-Nisa. Lengkap dan detail dalam Al-Quran. Kalau ada yang tidak percaya sama hadith, kek mana solatnya?

Warisan ini tidak bisa berkembang. Walaupun ada yang kata tidak relevan , kalau satu tidak relevan maka yang lain akan turut dipersalahkan tidak relevan. Contoh bab warisan, laki-laki 2kali dari perempuan. Berlawanan dengan hokum Negara. Kenapa laki-laki 2kali ganda? Ini adalah kerana tanggungjawab diturunkan Allah kepadanya. Cuba lihat, laki-laki mahu berkahwin mahar kepada si perempuan. Lelaki hartanya akan berkurang terus. Nafkah kepada anak dan isteri. Anak bertambah dan si isteri mendapat nafkah.

Pokoknya, kurang itu, jika ditanya nafsu manusia, nafsu manusia itu tidak pernah puas. Hingga Nabi sering berdoa agar dihindari dari nafsu yang tidak pernah puas.
Kenapa ada fiqh muamalat? Ini adalah demi menjaga hubungan manusia. Ini adalah Ilmu Fiqh. Istilah-istilah ini tidak dari nabi. Dasar dari hokum diambil dari hadith dimasukkan ke bahagian khusus agar dapat memudahkan kita.
Itulah serba sedikit perkembangannya.

Catatan saudara Abdur Rahman dari Kiai Haji Masud

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...